Blog

NOUTĂȚI LEGISLATIVE 1 – 15 septembrie 2014

I. Fiscalitate, Contabilitate, Vamă, Statistică, Taxe şi U.E.
1.1. Ordinul nr. 1154/2014 privind Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoanele fizice, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 646 din 02/09/2014, a intrat în vigoare la data de 02 septembrie 2014
„(1) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere se identifică electronic cu certificate digitale calificate numai pentru obligaţiile fiscale pentru care, în relaţia cu organul fiscal, se identifică prin codul de înregistrare fiscală.
(2) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere, pentru obligaţiile fiscale altele decât cele prevăzute la alin. (1), precum şi celelalte persoane fizice se identifică electronic prin oricare dintre următoarele dispozitive:
a) certificate digitale calificate;
b) credenţiale de tip nume/parolă însoţite de coduri de autentificare de unică folosinţă OTP.”

1.2. Ordinul MFP nr. 1168/2014 privind revizuirea ratei dobânzii pentru certificatele de trezorerie către populaţie transformate în depozite la Trezoreria Statului, Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 655 din 05/09/2014, a intrat in vigoare la data de 05 septembrie 2014
“Art. 1. – Începând cu data de 1 octombrie 2014, rata dobânzii pentru certificatele de trezorerie către populaţie transformate în depozite la Trezoreria Statului se stabileşte la 3,00% pe an.”

1.3. Ordinul ANAF nr. 2781/2014 pentru aprobarea utilizării semnăturii electronice extinse la derularea formalităţilor vamale pentru mărfurile introduse în şi scoase din Uniunea Europeană prin birouri vamale din România, Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 672 din 12/09/2014, a intrat in vigoare la data de 15 septembrie 2014
Art. 1. – Se aprobă utilizarea semnăturii electronice extinse la derularea formalităţilor vamale pentru mărfurile introduse în şi scoase din Uniunea Europeană prin birouri vamale din România.
Art. 3. – (1) Utilizarea semnăturii electronice extinse se implementează în fază-pilot pentru declaraţiile sumare de intrare depuse în aplicaţia ICS-RO pentru mărfurile ce urmează a fi introduse în Uniunea Europeană pe baza unei declaraţii sumare de intrare.
(2) Transmiterea de către declarant/reprezentant a declaraţiei sumare de intrare, a cererii de rectificare sau a cererii de rerutare, prin intermediul aplicaţiei ICS-RO, la biroul vamal se realizează cu semnătură electronică extinsă.
(3) Aplicaţia ICS-RO transmite mesaje de răspuns către declarant/reprezentant, având ataşată semnătura electronică extinsă.
(4) În cazul în care declaraţia sumară de intrare a fost selectată de unul sau mai multe criterii de risc comunitare/naţionale sau pentru control, mesajul „eliberare pentru intrare” transmis de către lucrătorul vamal are ataşată semnătura electronică extinsă.
(5) Dispoziţiile prezentului ordin se completează cu prevederile Normelor tehnice de utilizare a Sistemului de control al importului, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.477/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Utilizarea semnăturii electronice extinse în aplicaţia ICS-RO este facultativă pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin. După expirarea acestui termen utilizarea semnăturii electronice extinse devine obligatorie.
1.4. Ordinul ANAF nr. 2783/2014 pentru aprobarea Normelor privind accesul la aplicaţia de tranzit NCTS-RO, Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 673 din 12/09/2014, a intrat in vigoare la data de 12 septembrie 2014
„1. Noul sistem computerizat de tranzit (NCTS) utilizat în toate statele membre ale Uniunii Europene, precum şi de părţile contractante ale Convenţiei privind regimul de tranzit comun permite depunerea declaraţiilor de tranzit şi a datelor din carnetul TIR cu/fără elemente de siguranţă şi securitate prin mijloace electronice, urmărirea şi gestionarea tuturor operaţiunilor de tranzit comunitar/comun şi a operaţiunilor TIR.
3. Accesul la aplicaţia NCTS-RO – componenta NCTS/TIR pentru introducerea, respectiv terminarea/descărcarea datelor în/din carnetul TIR, cu/fără elemente de siguranţă şi securitate, prin mijloace electronice, în procedură normală şi/sau simplificată, după caz, se poate face de către persoane având calitatea de:
3.1. transportatori, titulari de carnete TIR, care declară marfa în nume propriu;
3.2. comisionari în vamă ca reprezentanţi ai unor transportatori;
3.3. asociaţiile garante naţionale dacă solicită să îşi reprezinte transportatorii;
3.4. destinatari agreaţi sau reprezentanţi ai acestora;
3.5. orice persoană, conform Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92, dacă prezintă autorităţilor vamale dovada dreptului de reprezentare a titularului regimului de tranzit.”

II. Comercial, civil, concurenţă, achiziții publice,
consumatori şi ONG/IMM-uri

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

III. Telecomunicații, IT

3.1. Decizia Curții Constituționale nr. 440/2014 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 82/2012 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice şi ale art. 152 din Codul de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 653 din 04/09/2014, a intrat în vigoare la data de 04 septembrie 2014
“ 1. Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Judecătoria Constanţa – Secţia penală, din oficiu, în Dosarul nr. 11.972/212/2014 şi de Judecătoria Târgovişte, din oficiu, în Dosarul nr. 4.753/315/2014 şi constată că dispoziţiile Legii nr. 82/2012 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice sunt neconstituţionale.”
“79. Corelativ, până la adoptarea de către Parlament a unei noi legi privind reţinerea datelor, care să respecte prevederile şi exigenţele constituţionale, aşa cum au fost relevate în prezenta decizie, organele judiciare şi organele de stat cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale nu mai au acces la datele care au fost reţinute şi stocate deja în baza Directivei 2006/24/CE şi a Legii nr. 82/2012 în vederea utilizării lor în cadrul activităţilor definite de art. 1 alin. (1) din Legea nr. 82/2012. De asemenea, organele judiciare şi cele cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale nu au temei legal şi constituţional nici pentru accesarea şi utilizarea datelor reţinute de către furnizori pentru facturare, plăţi pentru interconectare ori în alte scopuri comerciale, pe care să le folosească în cadrul activităţilor de prevenire, de cercetare, de descoperire şi de urmărire penală a infracţiunilor grave sau pentru rezolvarea cauzelor cu persoane dispărute ori pentru punerea în executare a unui mandat de arestare sau de executare a pedepsei, tocmai datorită caracterului, naturii şi scopului diferit al acestora, aşa cum este prevăzut de Directiva 2002/58/CE. De altfel, chiar Legea nr. 82/2012 stabileşte în art. 11 că aceste ultime date reţinute sunt exceptate de la prevederile legii, având un alt regim juridic, fiind supuse prevederilor Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice.”

IV. Resurse Umane, Stare civilă, Profesii, Cercetare, Învăţământ,
Pensii, Sănătate, Protecţie şi Securitate Socială

4.1. Ordinul MEN nr. 4420/2014 pentru modificarea art. 38 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale pentru absolvenţii învăţământului profesional cu durata de 2 ani, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.888/2013, Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 674 din 15/09/2014, a intrat in vigoare la data de 15 septembrie 2014
„Art. 38. – (1) Sunt declaraţi «admişi» şi vor primi certificatul de calificare profesională nivel 3 candidaţii care obţin rezultatul final «admis».”

V. B.N.R. + domeniul bancar, ASF, Piața de capital
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
VI. Proprietate intelectuală şi industrială,
Mărci, Securitate industrială

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

VII. Mediu, autorizaţii, cadastru
7.1. Ordinul Min. Mediului nr. 1550/2014 privind modificarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi schimbărilor climatice nr. 364/2014, Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 671 din 12/09/2014, a intrat in vigoare la data de 12 septembrie 2014

VIII. Diverse (de interes) + Decizii I.C.C.J.
8.1. Ordinul MEN nr. 4430/2014 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional – 2015, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 651 din 04/09/2014, a intrat în vigoare la data de 04 septembrie 2014

8.2. Ordinul MEN nr. 4431/2014 privind organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2014-2015, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 651 din 04/09/2014, a intrat în vigoare la data de 04 septembrie 2014

8.3. Ordinul MEN nr. 4432/2014 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2015-2016, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 651 din 04/09/2014, a intrat în vigoare la data de 04 septembrie 2014

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.